Koningskind Kinderopvang

Koningskind werkt met de meervoudige intelligenties en wij noemen dat simpelweg ‘de knaps’. Er zijn 8 verschillende knaps (taal-, reken-, beweeg-, muziek-, samen-, zelf-, natuur- en beeldknap) waarover ieder kind beschikt. Uiteraard heb je wel voorkeur voor een bepaalde knap. Het ene kind leert door vragen te stellen en te lezen (taalknap), terwijl een ander kind een verband wil zien en zoekt naar logica (rekenknap). Bij Koningskind kijken de begeleidsters hoe een kind knap is en proberen we ieder kind vanuit zijn of haar talenten nieuwe vaardigheden aan te leren. Een kind dat heel natuurknap is en het liefst buiten aan het ontdekken is, kan bezig zijn met rekenen door te zoeken naar 3 stokken en 2 stenen. Op deze manier kan ieder kind zich op eigen wijzen ontwikkelen. Bent u benieuwd hoe dit in de praktijk er uit ziet? Mail naar info@koningskind.nl voor meer informatie of een rondleiding op locatie.
Taal knap
Het kind gebruikt vooral taal als middel om de wereld te begrijpen. Het gaat hier om kinderen die altijd om uitleg vragen, die altijd alles willen horen en zelf onder woorden willen brengen of die alles lezen wat los en vast zit. Het kind kan makkelijk ideeën op papier zetten. Het vindt het leuk om woorden te leren en is graag met taal bezig. Deze kinderen worden gestimuleerd door boeken, verhalen, kruiswoord-puzzels, kranten tijdschriften, kringgesprekken, toneelstukjes of woordgrapjes etc. aan te bieden.
Reken knap
Dit zijn kinderen die eigenlijk altijd het naadje van de kous willen weten en die je het beste heel geordend en systematisch kunt informeren zodat ze iets echt goed gaan begrijpen. Deze kinderen zijn veel bezig met cijfers, rekenen en tellen.
Beeld knap
Deze intelligentie kenmerkt zich doordat het kind zich de zaken ruimtelijk of in beelden moet kunnen voorstellen. Het kind moet het als het ware kunnen zien om te kunnen begrijpen wat je vraagt of wat je met iets bedoelt. Dat beeld kan worden opgeroepen met behulp van taal of met behulp van figuren en afbeeldingen. De kern waar het om draait, is op dat moment het beeld. Deze kinderen vinden het vaak leuk om creatief bezig te zijn, te puzzelen, blokkentorens te bouwen etc.
Muziek knap
Muzikale intelligentie heeft op zich niet zozeer iets te maken met goed zingen, maar met het aanvoelen en onderkennen van de onderliggende patronen als maat, ritme en herhaling. In muziek komt dat natuurlijk veel tot uiting. Maar in allerlei andere, dagelijkse bezigheden in de klas gaat het ook vaak om herhaling, om vaste ritmes, regelmaat van een handeling of oplossingspatroon. Als daar actief gebruik van wordt gemaakt, dan kan dat een eye-opener worden voor het begrijpend vermogen van het kind.
Natuur knap
Deze kinderen hebben de vaardigheid om grotere verbanden of samenhangen te kunnen zien. Veelal wordt dat gerelateerd aan de natuur. We spreken dan ook  van de “groene vingers.” Tegelijkertijd ontdekken we  in deze aanleg vaak een  sterke  neiging om te kunnen ordenen, om verbanden te zien en samenhang te  kunnen aanwijzen.
Zelf knap
Hierbij gaat het om de vaardigheid om na te kunnen denken over eigen handelen en zelfreflectie toe te passen, om daarvan te leren. Dit kind ziet snel wat een ander nodig heeft, denkt vaak na over  zichzelf, houdt ervan om alleen te werken, weet de eigen zwakheden en sterke punten en trekt  er graag alleen op uit.
Samen knap
Samen knap wil zeggen gericht op elkaar. Dit zijn vaardigheden te leren van en met elkaar. De reactie van de ander is van invloed op de eigen ontwikkeling. Dit kind kan het eigen gedrag makkelijk aanpassen aan andermans stemmingen, kan zich makkelijk verplaatsen in andermans standpunt, doet graag mee aan groepsbezigheden, heeft duidelijk profijt van samenwerken met anderen en is in de vrije tijd graag in gezelschap van anderen. Deze intelligentie wordt gestimuleerd door kringgesprekken, groepswerk, sociale interactie, sport, spel en het geven van groepsverantwoordelijkheid.
Beweeg knap
Een Beweeg knap kind is graag in beweging en sporten graag. Vaak reageert dit kind met trefzekere bewegingen en heeft het een sterk gevoel voor gebruik eigen lichaam. De fijne motoriek is goed ontwikkeld en dit kind sleutelt of knutselt graag. Leren gebeurt gemakkelijk door iets te doen of te spelen.
Koningskind biedt activiteiten en materialen aan die afgestemd zijn op al deze intelligenties / vaardigheden bij kinderen, en beoogt deze verder te ontwikkelen.

Koningkind Kinderopvang - www.koningskind.nl

De 8 knaps van Koningskind

Koningskind werkt met de meervoudige intelligenties en wij noemen dat simpelweg ‘de knaps’. Er zijn 8 verschillende knaps (taal-, reken-, beweeg-, muziek-, samen-, zelf-, natuur- en beeldknap) waarover ieder kind beschikt. Uiteraard heb je wel voorkeur voor een bepaalde knap. Het ene kind leert door vragen te stellen en te lezen (taalknap), terwijl een ander kind een verband wil zien en zoekt naar logica (rekenknap). Bij Koningskind kijken de begeleidsters hoe een kind knap is en proberen we ieder kind vanuit zijn of haar talenten nieuwe vaardigheden aan te leren. Een kind dat heel natuurknap is en het liefst buiten aan het ontdekken is, kan bezig zijn met rekenen door te zoeken naar 3 stokken en 2 stenen. Op deze manier kan ieder kind zich op eigen wijzen ontwikkelen. Bent u benieuwd hoe dit in de praktijk er uit ziet? Mail naar info@koningskind.nl voor meer informatie of een rondleiding op locatie.

De omgeving van ons kinderdagverblijf, peuterochtendgroep en onze buitenschoolse opvang is afgestemd op vermogens van de kinderen en gerelateerd aan hun leeftijd. Werken vanuit de optiek van meervoudige intelligenties betekent dat de begeleiders een “gereedschapskist” aan didactische kennis en kunde vullen om het kind te laten ontwikkelen/leren. Op deze manier spelen we in op de verschillende wijzen waarop kinderen zich ontwikkelen. Kinderen kunnen door deze vorm van begeleiding op geheel eigen wijze de verschillende vaardigheden ontwikkelen.


Taal knap
Het kind gebruikt vooral taal als middel om de wereld te begrijpen. Het gaat hier om kinderen die altijd om uitleg vragen, die altijd alles willen horen en zelf onder woorden willen brengen of die alles lezen wat los en vast zit. Het kind kan makkelijk ideeën op papier zetten. Het vindt het leuk om woorden te leren en is graag met taal bezig. Deze kinderen worden gestimuleerd door boeken, verhalen, kruiswoord-puzzels, kranten tijdschriften, kringgesprekken, toneelstukjes of woordgrapjes etc. aan te bieden.

Reken knap
Dit zijn kinderen die eigenlijk altijd het naadje van de kous willen weten en die je het beste heel geordend en systematisch kunt informeren zodat ze iets echt goed gaan begrijpen. Deze kinderen zijn veel bezig met cijfers, rekenen en tellen.

Beeld knap
Deze intelligentie kenmerkt zich doordat het kind zich de zaken ruimtelijk of in beelden moet kunnen voorstellen. Het kind moet het als het ware kunnen zien om te kunnen begrijpen wat je vraagt of wat je met iets bedoelt. Dat beeld kan worden opgeroepen met behulp van taal of met behulp van figuren en afbeeldingen. De kern waar het om draait, is op dat moment het beeld. Deze kinderen vinden het vaak leuk om creatief bezig te zijn, te puzzelen, blokkentorens te bouwen etc.

Muziek knap
Muzikale intelligentie heeft op zich niet zozeer iets te maken met goed zingen, maar met het aanvoelen en onderkennen van de onderliggende patronen als maat, ritme en herhaling. In muziek komt dat natuurlijk veel tot uiting. Maar in allerlei andere, dagelijkse bezigheden in de klas gaat het ook vaak om herhaling, om vaste ritmes, regelmaat van een handeling of oplossingspatroon. Als daar actief gebruik van wordt gemaakt, dan kan dat een eye-opener worden voor het begrijpend vermogen van het kind.

Natuur knap
Deze kinderen hebben de vaardigheid om grotere verbanden of samenhangen te kunnen zien. Veelal wordt dat gerelateerd aan de natuur. We spreken dan ook  van de “groene vingers.” Tegelijkertijd ontdekken we  in deze aanleg vaak een  sterke  neiging om te kunnen ordenen, om verbanden te zien en samenhang te  kunnen aanwijzen.

Zelf knap
Hierbij gaat het om de vaardigheid om na te kunnen denken over eigen handelen en zelfreflectie toe te passen, om daarvan te leren. Dit kind ziet snel wat een ander nodig heeft, denkt vaak na over  zichzelf, houdt ervan om alleen te werken, weet de eigen zwakheden en sterke punten en trekt  er graag alleen op uit.

Samen knap
Samen knap wil zeggen gericht op elkaar. Dit zijn vaardigheden te leren van en met elkaar. De reactie van de ander is van invloed op de eigen ontwikkeling. Dit kind kan het eigen gedrag makkelijk aanpassen aan andermans stemmingen, kan zich makkelijk verplaatsen in andermans standpunt, doet graag mee aan groepsbezigheden, heeft duidelijk profijt van samenwerken met anderen en is in de vrije tijd graag in gezelschap van anderen. Deze intelligentie wordt gestimuleerd door kringgesprekken, groepswerk, sociale interactie, sport, spel en het geven van groepsverantwoordelijkheid.

Beweeg knap
Een Beweeg knap kind is graag in beweging en sporten graag. Vaak reageert dit kind met trefzekere bewegingen en heeft het een sterk gevoel voor gebruik eigen lichaam. De fijne motoriek is goed ontwikkeld en dit kind sleutelt of knutselt graag. Leren gebeurt gemakkelijk door iets te doen of te spelen.

Koningskind biedt activiteiten en materialen aan die afgestemd zijn op al deze intelligenties / vaardigheden bij kinderen, en beoogt deze verder te ontwikkelen.


Locaties Koningskind

Koningskind Kinderopvang Locaties contactgegevens link naar website
Koningskind Apeldoorn Centrum Paul Krugerstraat 7
7311 AN Apeldoorn
T: 055 522 25 24
Centrum
Koningskind Apeldoorn Sprengenpark Henri Dunantlaan 6
7312 BE Apeldoorn
T: 055 7370108
Sprengenpark
Koningskind Eerbeek Veldkantweg 8c
6961 HJ Eerbeek
T: 06 215 07813
Eerbeek
Koningskind Zoetermeer Oosterheem

Willem Dreeslaan 16-18
2729 NH Zoetermeer
T: 079 3312891

Oosterheem
Koningskind Zoetermeer Oranjerie Oosterheemplein 320
2721 ND Zoetermeer
T: 079 3312891
Oranjerie
Koningskind Wereldwijs Kerkenbos 28
2716 PH Zoetermeer
T: 079 3220047
Wereldwijs
Koningskind Meerzicht Fivelingo 40
2716 BE Zoetermeer
T: 079 3220047
Meerzicht